Veelgestelde vragen
Ik wil dat het stopt
Iedereen kan melden bij Veilig Thuis. Het beste is om eerst telefonisch contact op te nemen met Veilig Thuis Twente via 0800 – 2000 of vul het contactformulier in. Om een goed beeld van de situatie te vormen vinden we telefonisch contact erg belangrijk. Tijdens dit gesprek kan samen met de medewerker worden besloten of er wel of geen melding moet worden gedaan.
Bij twijfel of zorgen, kun je ons gratis bellen op: 0800-2000 (24/7)
Let op: Van maandag tot en met vrijdag tussen 17:00 en 8:30 uur, in het weekend en op feestdagen is Veilig Thuis enkel voor spoedsituaties bereikbaar.
Je kunt ook met ons chatten via onze website www.veiligthuistwente.nl
Je kunt ons ook schriftelijk benaderen.
Via e-mail: info@veiligthuistwente.nl
Per brief:
Veilig Thuis Twente
Postbus 1400
7500 BK Enschede
Zie ook onze contactpagina.
Je kunt contact met ons opnemen voor advies en ondersteuning. Voor jezelf of voor een ander. Je kunt er ook voor kiezen om een melding te doen, maar dat is niet altijd nodig.
Veilig Thuis geeft advies
Onze medewerkers luisteren naar jouw verhaal, zetten samen met jou de zaken op een rij, beantwoorden je vragen en geven advies. Wij adviseren ook over het maken van de afweging tussen advies vragen of een melding doen. Daarbij is degene die contact heeft opgenomen met Veilig Thuis bepalend. Wil hij/zij een melding doen dan wordt de melding door Veilig Thuis altijd in ontvangst genomen en vastgelegd.
Veilig Thuis onderzoekt
Soms is het snel duidelijk welke problemen er zijn en welke hulp nodig is, soms moet er eerst worden uitgezocht of er echt sprake is van huiselijk geweld en kinder- of ouderenmishandeling. Wij doen dan onderzoek en verwijzen, indien nodig, naar de juiste hulp.
Veilig Thuis organiseert
Samen met een van onze medewerkers bekijk je of er professionele hulp nodig is en wat je eventueel zelf kunt doen om het geweld te stoppen. We bieden zelf geen hulp, maar kunnen die wel voor je organiseren. We werken samen met diverse hulpverleningsinstanties, ook bij jou in de buurt.
Veilig Thuis doorbreekt
Geweld stopt niet vanzelf. Wij kunnen helpen om het geweld te stoppen en onveilige situaties te doorbreken. Daarbij werken we het liefst samen met alle betrokken partijen. Zoals de hulpverleners in jouw gemeente, gespecialiseerde hulpverleners, artsen, scholen, politie en justitie en de Raad voor de Kinderbescherming.
Bel (24/7) gratis naar 0800-2000 of neem contact met ons op via het contactformulier.
Ben je professional, volg dan de stappen van de meldcode, zo nodig vul je het meldformulier in.
Veilig Thuis Twente…
- Registreert de melding in een dossier;
- geeft informatie en advies;
- onderzoekt zo nodig wat er aan de hand is;
- organiseert de juiste hulp;
- doorbreekt onveilige situaties en zet mensen in beweging.
Wil je advies en hulp voor een ander en/of voor jezelf? Je kunt je vragen stellen of je hart luchten. Je krijgt een medewerker aan de lijn, die aandachtig naar je verhaal luistert. Deze medewerker zet alles voor je op een rij, beantwoordt je vragen en geeft je advies. Ook kijkt de medewerker samen met je welke professionele hulp er nodig is. Als je wil, kun je anoniem blijven.
Veilig Thuis…
- geeft informatie en advies bij (een vermoeden van) huiselijk geweld en kinder- of ouderenmishandeling;
- onderzoekt wat er aan de hand is;
- organiseert de juiste hulp;
- doorbreekt onveilige situaties en zet mensen in beweging.
Wij bieden zelf geen hulp. Wij organiseren de noodzakelijke hulpverlening en ondersteuning om de veiligheid binnen een gezin op korte en lange termijn te herstellen en handhaven.
Als wij willen uitzoeken wat in jouw gezin moet gebeuren om de veiligheid te herstellen willen we met alle gezinsleden praten. Dus ook met kinderen en andere gezinsleden, zelfs als die niet bij een incident aanwezig zijn geweest. Dit is onze wettelijke plicht, maar we vinden het ook belangrijk om de mening van iedereen te horen. Iedereen heeft ook recht op een gesprek. Dat helpt ons om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de situatie en zo onafhankelijk mogelijk te bekijken wat nodig is.
Wij verzamelen alleen gegevens die nodig zijn om je zo goed mogelijk hulp te bieden. Wij zijn verplicht om zorgvuldig met jouw vertrouwelijke gegevens om te gaan en zijn gebonden aan geheimhouding.
Adviesvraag: bij een adviesvraag houdt Veilig Thuis alleen bij wie de vraag heeft gesteld, niet over wie de vraag gaat.
Melding: dan noteert Veilig Thuis in ieder geval de namen en adressen van alle betrokkenen. We leggen alle gegevens vast die nodig zijn om ons werk goed te kunnen doen. Dat doen we zo feitelijk mogelijk, zonder de informatie in te kleuren. We horen alle betrokken partijen, ook betrokken professionals. Dit om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de situatie. Als er feiten en meningen van anderen worden vastgelegd, dan wordt vermeld wie de bron is. Indien nodig wordt door Veilig Thuis direct contact opgenomen met de gemeente voor het inzetten van (acute) hulpverlening.
Als we onderzoeken wat nodig is om de veiligheid in jouw gezin te herstellen, mogen we input vragen van anderen. We noemen dit informanten. We doen dit om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de situatie en zo onafhankelijk mogelijk te kunnen bekijken wat nodig is. De wet geeft ons de bevoegdheid om dit indien noodzakelijk ook zonder jouw toestemming te doen. Wel moeten we je erover informeren en je vertellen wat er besproken is.
Voordat wij een melding beoordelen, nemen wij contact op met de directbetrokkenen. Dit zijn de personen waar de melding direct betrekking op heeft. Na dit contact voegen we alle informatie die bij Veilig Thuis bekend is samen en bekijken we wat op korte termijn nodig is om een veilige situatie te realiseren. Ook kijken we welke hulp op de lange termijn nodig is. Nadat hier een besluit in is genomen, nemen wij opnieuw contact op met de directbetrokkenen om hen te informeren over de uitkomst.
Omdat Veilig Thuis werkt met één dossier per gezin kunnen er doorgaans meer personen rechten uitoefenen ten aanzien van een dossier, bijvoorbeeld de pleger, het slachtoffer en de getuige. Directbetrokkenen kunnen geen rechten uitoefenen op het volledige dossier, maar enkel op die gegevens die mede op hen betrekking hebben.
De betrokkene heeft recht op inzage in de gegevens die over hem/haar zijn opgenomen in het dossier. Het recht op inzage betekent ook dat de betrokkene, als hij/zij daar om vraagt, recht heeft op een afschrift (kopie) van de gegevens die hij/zij mag inzien.
Je kunt met een online formulier een verzoek doen met betrekking tot jouw dossier. Veilig Thuis neemt jouw verzoek zo snel mogelijk in behandeling. Je krijgt binnen een week een ontvangstbevestiging en binnen 4 weken een reactie op jouw verzoek. Heb je een afspraak over jouw dossier? Neem dan een geldig legitimatiebewijs mee.
Een wettelijk vertegenwoordiger, degene die gezag uitoefent over een minderjarige betrokkene, heeft eveneens recht op inzage, afschrift en correctie.
Kijk voor alle informatie en formulieren voor dossieraanvraag voor jezelf, jouw kind of voor derden hier.
Veilig Thuis Twente bewaart jouw dossier niet langer dan wettelijk toegestaan is. De bewaartermijn kan verschillen per soort dossier. Heb je hier vragen over neem dan contact met ons op.
Ik maak me zorgen
Bij twijfel of zorgen, kun je ons bellen op: 0800-2000 (gratis) 24/7
Let op: Van maandag tot en met vrijdag tussen 17:00 en 8:30 uur, in het weekend en op feestdagen is Veilig Thuis enkel voor spoedsituaties bereikbaar.
Je kunt ook met ons chatten via onze website www.veiligthuistwente.nl
Je kunt ons ook schriftelijk benaderen.
Via e-mail: info@veiligthuistwente.nl
Per brief:
Veilig Thuis Twente
Postbus 1400
7500 BK Enschede
Zie ook onze contactpagina.
Veilig Thuis…
- Registreert de melding in een dossier;
- geeft informatie en advies;
- onderzoekt zo nodig wat er aan de hand is;
- organiseert de juiste hulp;
- doorbreekt onveilige situaties en zet mensen in beweging.
Antwoord: Bij hoogoplopende ruzie bel je de politie 0900 – 8844 of bij spoed 112.
Ja. Na je melding laten we je weten wat er gebeurd is met de melding. Afhankelijk van de melder wordt er meer of minder informatie gegeven.
Ja, voor advies kun je ons anoniem bellen. Je kunt je vragen stellen of je hart luchten. Je krijgt een hulpverlener aan de lijn, die aandachtig naar je verhaal luistert. Deze hulpverlener zet alles voor je op een rij, beantwoordt je vragen en geeft je advies. Ook kijkt de hulpverlener samen met je welke professionele hulp er nodig is. Als je wil, kun je anoniem blijven.
Je kunt ook een melding doen, waarbij de betrokkenen niet op de hoogte zijn wie er gemeld heeft. Dat is een anonieme melding. Je naam en telefoonnummer zijn dan wel bekend bij ons, maar worden niet bekend gemaakt richting betrokkenen. Als je niet wilt dat wij je naam en telefoonnummer registreren, mogen we in principe niet met je melding aan de slag. De leidinggevende van Veilig Thuis besluit dan of er wel of geen onderzoek gedaan wordt naar de gemelde situatie. Samen met jou bespreken we welke informatie besproken wordt met het gezin, op zo’n manier dat zij niet weten dat jij ons gebeld hebt.
Als je een hulpverleningsrelatie hebt met één van de betrokkenen, waarover je een melding wilt plaatsen, kun je niet anoniem blijven. De naam van degene waarover je belt, hoeven we bij een adviesgesprek niet te weten. Je adviesvraag wordt namelijk op jouw naam geregistreerd in ons systeem. Het staat je als professional vrij om advies te vragen en collegiaal overleg te voeren, zonder dat je jouw cliënt/ patiënt/ leerling hierover hoeft te informeren.
Mishandeling is soms moeilijk te zien. Er zijn verschillende signalen die je kunnen opvallen. Bij kindermishandeling kan het gaan om stil en teruggetrokken gedrag, of juist heel druk gedrag van het kind. Schrikken van aanrakingen, vaak verwondingen hebben op onlogische plekken en daar ongeloofwaardige verklaringen voor geven. Maar ook een onverzorgd uiterlijk, vieze, kapotte kleren en ongewassen haren en lichaam.
Signalen van huiselijk geweld kunnen ook komen van bijvoorbeeld ouders die schreeuwen tegen hun kind of vaak negatieve dingen zeggen over hun kind. Of een partner die je nooit buiten ziet. Iemand die angstig, schrikachtig of depressief is. Maar ook mishandeling of verwaarlozing van een huisdier kan een teken zijn dat het niet goed gaat in het gezin.
Bij een oudere kunnen er verschillende fysieke signalen zijn of bepaald gedrag. Zoals een slecht verzorgd uiterlijk, urinegeur, blauwe plekken op vreemde plaatsen, somber en lusteloos gedrag, angstig en schrikachtig gedrag, of onderdanig gedrag naar de verzorgende.
Het kunnen allemaal signalen zijn dat het bij een gezin thuis of met een oudere niet goed gaat. Dit zijn slechts voorbeelden. Elk signaal kan ook een andere oorzaak hebben dan huiselijk geweld of kinder/ouderenmishandeling. Bedenk dat elk geval uniek is, en ga op je gevoel af als je denkt dat er iets niet klopt. Bel voor deskundig advies met Veilig Thuis 0800-2000 (gratis) 24/7. Je kunt altijd iets doen.
Je zorgen maken om iemand is niet fijn. Helemaal niet als die zorgen gaan over huiselijk geweld. Maar, wat is er eigenlijk aan de hand? Is het wel aan jou om iets te doen? Ja. Juist jij kunt helpen. Want ook als je twijfelt, kun je iets doen.
In actie komen klinkt moeilijker dan het is. Je komt al meer te weten als je simpelweg je zorgen deelt met anderen. Een buurvrouw, vriend van de familie, familielid, sociaal werker of wijkagent. Misschien weten zij wat er aan de hand is. En als je je zorgen deelt, kun je ook samen nadenken over hoe je het mogelijke slachtoffer kunt helpen.
Je kunt ook het gezin steunen door te vragen hoe het eigenlijk thuis gaat. De kans is groot dat je niet zeker weet of er iets aan de hand is. Als je je er veilig bij voelt, kun je daarom degene van wie je denkt dat die de ander slecht behandelt, vragen hoe het eigenlijk gaat. Als je een moment alleen kunt zijn met degene om wie je je zorgen maakt, is een praatje met hem/haar maken ook een goed idee. Zo kom je erachter of dat wat je gehoord of gezien hebt klopt, en of er iets is dat jij kunt doen om te helpen.
Op de website ikvermoedhuiselijkgeweld.nl staat hoe je het beste het gesprek aan kunt gaan.
Veilig Thuis bellen via 0800-2000 voor advies en hulp kan altijd. Oók als je twijfelt of het wel om huiselijk geweld of kindermishandeling gaat.
Ik ben pleger
Bij twijfel of zorgen, kun je ons bellen op: 0800-2000 (gratis) 24/7
Let op: Van maandag tot en met vrijdag tussen 17:00 en 8:30 uur, in het weekend en op feestdagen is Veilig Thuis enkel voor spoedsituaties bereikbaar.
Je kunt ook met ons chatten via onze website www.veiligthuistwente.nl
Je kunt ons ook schriftelijk benaderen.
Via e-mail: info@veiligthuistwente.nl
Per brief:
Veilig Thuis Twente
Postbus 1400
7500 BK Enschede
Zie ook onze contactpagina.
Wil je advies en hulp voor een ander en/of voor jezelf? Je kunt je vragen stellen of je hart luchten. Je krijgt een medewerker aan de lijn, die aandachtig naar je verhaal luistert. Deze medewerker zet alles voor je op een rij, beantwoordt je vragen en geeft je advies. Ook kijkt de medewerker samen met je welke professionele hulp er nodig is. Als je wil, kun je anoniem blijven.
Huiselijk geweld is onacceptabel, veroorzaakt pijn en verdriet bij het slachtoffer, en jezelf. De ontwikkeling van (betrokken) kinderen kan er ernstig door bedreigd worden, en als het geweld uit de hand loopt kunnen de gevolgen niet meer te overzien zijn. Bovendien breng je jezelf in een lastige situatie. Immers geweld is strafbaar en de politie vervolgt in principe altijd. Bovendien kan het andere aspecten van jouw leven negatief beïnvloeden, zoals je werk, en jouw relaties met partner, kinderen, familie en vrienden. Daarom is het belang om erover te praten, om het geweld te stoppen. Hulp is beschikbaar.
Iedereen is wel eens kwaad, maar er is echt een probleem als ruzie of gevoelens van onmacht met geweld worden afgereageerd op een partner, kind, ouder(e) of een vriend(in).
Een belangrijke eerste stap is wanneer je je beseft dat je mogelijk pleger van huiselijk geweld bent. Als je zelf geweld toepast, kan het moeilijk zijn om erover te praten. Waarschijnlijk heb je er zelf ook geen vrede mee en ben je je ervan bewust dat je gedrag pijn en verdriet veroorzaakt. Het geweld kan uit de hand lopen en de gevolgen zijn dan niet meer te overzien. Huiselijk geweld is onacceptabel en zelfs strafbaar. Het is belangrijk dat het thuis weer veilig wordt en dat er hulp komt, zowel voor het slachtoffer als voor jou.
Het is goed dat je deze situatie wilt veranderen. Daartoe is het nodig om erover te praten, want geweld stopt niet vanzelf. Er is goede, vakkundige hulp beschikbaar om je te helpen het geweld te stoppen. Hierbij kan ook hulp ‘op maat’ geboden worden die aansluit bij jouw situatie. Ook voor de slachtoffers is het belangrijk om hulp te krijgen, omdat zij ernstig lijden onder geweld en ook op langere termijn daar negatieve gevolgen van kunnen ondervinden. Er is goede, professionele hulp beschikbaar. Praat er dus over. Met mensen om je heen, of een professional. Als je behoefte hebt aan een klankbord of advies, bel dan met Veilig Thuis. Wij kunnen je helpen de juiste hulpverlening te vinden. Veilig Thuis is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar op telefoonnummer 0800-2000 (gratis).
Als je behoefte hebt aan een klankbord of advies wilt hebben, bel dan met ons. Huiselijk geweld stopt niet vanzelf. Het is belangrijk dat iemand iets doet. Veilig Thuis kan je adviseren en helpen om de situatie te veranderen. Ook hebben we contacten met gespecialiseerde hulpverleners in de regio die kunnen helpen met vakkundige hulp op maat.
Veilig thuis is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar op telefoonnummer 0800 – 2000 (gratis).
Lotgenoten kunnen je helpen inzien hoe en waarom het fout gaat, en kunnen je steunen in jouw herstel naar veiligheid en andere trajecten, zoals agressiebehandeling bij een GGZ instelling of een traject van de reclassering.
Voordat wij een melding beoordelen, nemen wij contact op met de direct betrokkenen. Dit zijn de personen waar de melding direct betrekking op heeft. Na dit contact voegen we alle informatie die bij Veilig Thuis bekend is samen en bekijken we wat op korte termijn nodig is om een veilige situatie te realiseren. Ook kijken we welke hulp op de lange termijn nodig is. Nadat hier een besluit in is genomen, nemen wij opnieuw contact op met de direct betrokkenen om hen te informeren over de uitkomst.